20سال تجربه حرفه ای _دارای تجهیزات کامل

هزینه متناسب با تعرفه اتحادیه

۰
(۰)

خطرات کار در ارتفاع

 

وقتی صحبت از کار در ارتفاع به میان می آید،  فقط شامل کسانی نمی شود که در ساخت و ساز یا تعمیر و نگهداری کار می کنند. بسیاری از مشاغل دیگر نیز به عنوان بخشی از شغل خود در ارتفاع کار می کنند.

در هر محل کار، مشاغل باید از خطرات بهداشتی و ایمنی آگاه باشند تا اطمینان حاصل شود که اقدامات لازم برای جلوگیری از این خطرات وجود دارد. متأسفانه، کار در ارتفاع بیش از هر فعالیت ساختمانی دیگری با تلفات جانی همراه است، که نیاز به ارزیابی ها و پروتکل هایی را برای اجتناب از این خطرات به همراه دارد.

در این مقاله، خطرات اصلی مرتبط با کار در ارتفاعات را در کنار چندین اقدام کلیدی کنترلی برای به حداقل رساندن احتمال تصادف یا آسیب بررسی می کنیم.

 

کار در ارتفاع چیست؟


طبق گفته اداره بهداشت و ایمنی، کار در ارتفاع شامل «هر مکانی است که در صورت عدم رعایت احتیاطات، فرد ممکن است مسافتی را طی کند که می‌تواند باعث آسیب شخصی شود (مثلاً سقوط از روی سقف شکننده). این فقط به کسانی که در بالای سطح زمین کار می کنند اشاره نمی کند، بلکه کارهای انجام شده را در جایی که احتمال سقوط از سطح زمین به سطح زیرتر، مانند زیرزمین وجود دارد، پوشش می دهد.
چه در ساخت و ساز، نقاشی و تزئین، تمیز کردن پنجره یا هر شغل دیگری که ممکن است در ارتفاع کار کنید، اقدامات بهداشتی و ایمنی و آموزش باید انجام شود.

خطرات کار در ارتفاع چیست؟


هنگام کار در ارتفاع، خطرات متعددی وجود دارد که باید در نظر گرفت، از خطرات آشکار مانند سقوط گرفته تا خطرات کمتر شناخته شده مانند ارزیابی ناکافی خطر. درک این خطرات مهم است اگر خودتان در ارتفاع کار می کنید یا ارزیابی ریسک را برای کاری انجام می دهید که ارتفاع کار خطرآفرین است.

خطرات کار در ارتفاع-تهران راپل
خطرات کار در ارتفاع

در زیر خطرات عمده ای که هنگام کار در ارتفاع وجود دارد آورده شده است.

 

سقوط از ارتفاع

یکی از رایج ترین خطرات هنگام کار از ارتفاع، افتادن است. که می تواند باعث از دست دادن و منجر به کبودی یا خراش‌های جزئی تا مرگ و میر جدی باشد. هنگامی که شخصی هنگام کار از ارتفاع با سقوط مواجه می شود، عواقب آن معمولاً شدید است و رعایت روش های بهداشتی و ایمنی را ضروری می کند.

 

تجهیزات رها کردن

خطر رایج بعدی هنگام کار از ارتفاع، افتادن تجهیزات مورد استفاده است. بسیاری فکر می کنند که در مقایسه با زمین خوردن، افتادن وسایل از شدت کمتری برخوردار است. با این حال، این نیز می تواند منجر به مرگ و میر و صدمات جدی شود، بسته به اینکه چه چیزی سقوط کرده است، چه ارتفاعی از آن افتاده است، و چه کسی در اطراف یا زیر جایی که کار در حال انجام است، بوده است.

 

اشتباهات با نردبان
متأسفانه اشتباهات و اشتباهات با نردبان ها بسیار رایج است، و آنها را به عامل مهمی در ایجاد خطرات هنگام کار از ارتفاع تبدیل می کند. عوامل خطر متعددی در هنگام استفاده از نردبان وجود دارد، از سر خوردن در حین بالا رفتن از نردبان تا سقوط از روی نردبان یا سرگردانی کارگر در ارتفاع.

اقدامات ایمنی برای کار با نردبان شامل حصول اطمینان از نوع مناسب کار، استاندارد و اندازه صحیح و در شرایط خوب و ایمن بودن آنها می باشد.

 

تجهیزات ضعیف 

تجهیزات ضعیف می توانند خطرات متعددی از جمله لغزش، زمین خوردن و سقوط ایجاد کنند. به عنوان مثال، هنگام کار از ارتفاع، ممکن است تجهیزاتی که روی زمین قرار گرفته اند و به درستی دیده نشوند و باعث شوند که کارگر از لبه سکویی که روی آن کار می کند به زمین بخورد و بیفتد. بنابراین، هر منطقه ای که در آن افراد از ارتفاع کار می کنند، باید همیشه تمیز و عاری از هرج و مرج باشد که به جلوگیری از حوادث کمک می کند.

خطر کار در ارتفاع-تهران راپل
خطرات کار در ارتفاع

دهانه های بدون محافظ
هنگام کار از ارتفاع، در نظر گرفتن منافذ بدون حفاظی که می توانند باعث سقوط شوند، ضروری است. شکاف های محافظت نشده در منطقه ای که در آن کار می کنید، خطرات جدی ایجاد می کند، زیرا به عنوان چیزی عمل می کند که یک فرد ممکن است از آن عبور کند.

این دهانه ها را می توان با پوشش های محافظ سقوط محافظت کرد تا خطری که ایجاد می کنند کاهش یابد.

 

سطوح یا داربست های شکننده
هنگام کار در ارتفاع، سطوح شکننده یا داربست ها خطرات بالقوه ای را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، اگر روی یک سقف شکننده کار می کنید، خطر این است که ممکن است فرو بریزد.

هنگام کار با داربست، خطر ایمن نبودن آن وجود دارد که می تواند باعث سقوط فرد شود. بنابراین، اینها باید به طور مناسب نصب و بازرسی شوند تا از محکم بودن آنها اطمینان حاصل شود. همچنین هنگام کار بر روی سطوحی که ممکن است شکننده باشند یا هنگام بالا رفتن از داربست ها باید بررسی های کامل انجام شود.

 

محافظت ضعیف از لبه
هنگام کار در ارتفاع، در صورت امکان، کارمندان باید از مناطقی که محافظ لبه ضعیف وجود دارد اجتناب کنند. محافظت ناکافی از لبه، خطر سقوط از ارتفاع را افزایش می‌دهد و احتمال مرگ‌بار سقوط را افزایش می‌دهد.

اگر نمی توانید از کار با محافظ لبه ضعیف اجتناب کنید، باید از تجهیزات دیگری برای به حداقل رساندن آسیب احتمالی ناشی از سقوط استفاده شود، مانند توری ایمنی یا مهار.

تجهیزات حفاظتی ناکافی
اگر تجهیزات حفاظتی ضعیف یا ناکافی هنگام کار در ارتفاع وجود داشته باشد، این امر خطرات مرتبط با سقوط را افزایش می دهد و می تواند منجر به تصادف مرگبار شود. PPE ضروری است زیرا چیزهایی مانند مهار، طناب، کلاه سخت و سایر تجهیزات می توانند خطر را به حداقل برسانند یا از شدت صدمات احتمالی بکاهند.

 

ارزیابی ناکافی ریسک
ارزیابی ریسک به کارگران امکان تجزیه و تحلیل تهدیدات بالقوه را می دهد. این به افرادی که در ارتفاع کار می کنند کمک می کند تا با نحوه انجام کار و تجهیزات حفاظتی که استفاده می کنند فعال و آماده باشند.

اداره بهداشت و ایمنی بیان می کند که کسانی که در ارتفاع کار می کنند باید “ارزیابی ریسک شما را در سازماندهی و برنامه ریزی کار و شناسایی اقدامات احتیاطی مورد نیاز” در نظر بگیرند. هدف ارزیابی ریسک اطمینان از این است که هنگام کار در ارتفاع، به طور مناسب برنامه ریزی شده، ایمن انجام شده و به طور موثر مدیریت می شود. اگر ارزیابی ریسک ناکافی باشد، ممکن است خطرات شناسایی نشوند و اقدامات ایمنی انجام نشوند که می تواند منجر به حادثه شود.

 

عدم تجربه
اگرچه خطرات هنگام کار در ارتفاع قابل پیش بینی نیست، اما بسیار مهم است که هنگام سازماندهی مشاغل، آشنایی و تجربه کارکنان با این نوع کار ارزیابی شود. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کسانی که از ارتفاع کار می کنند از خطرات احتمالی آگاه هستند و آموزش لازم برای مقابله با این خطرات را دارند.

اگر فردی که از ارتفاع کار می کند فاقد تجربه باشد، ممکن است اشتباهات مهلکی مرتکب شود که منجر به صدمات شدیدی برای خود یا سایر کارگران شود. با این حال، با آموزش و تجربه مناسب، کارکنان باید بتوانند با دانش خود از شغل و به حداقل رساندن تهدیدات احتمالی، از ارتفاع ایمن کار کنند.

خطر کار در ارتفاع چیست -تهران راپل
خطرات کار در ارتفاع

بهترین اقدامات کنترلی برای کار در ارتفاع


هنگام کار در ارتفاع باید اقدامات کنترلی انجام شود تا خطرات به حداقل برسد و ایمنی کارکنان تضمین شود. شما می توانید گام های معقول و مناسبی را برای ایجاد یک محیط کاری امن تر اجرا کنید.

 

ارزیابی منظم ریسک
ارزیابی ریسک شامل بررسی دقیق آنچه در محل کار می تواند باعث آسیب یا آسیب به افراد شود، می باشد. این به شما امکان می دهد خطرات مرتبط با کار را بسنجید و اینکه آیا اقدامات احتیاطی کافی برای جلوگیری از آسیب وجود دارد یا خیر.

هنگام کار در ارتفاع، کارفرمایان باید طبق قانون ارزیابی خطر را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که برنامه هایی برای مدیریت تهدیدات احتمالی وجود دارد. طبق گفته اداره بهداشت و ایمنی، هر کسی که در ارتفاع کار می کند باید ارزیابی های خطر را انجام دهد که:

 

خطرات احتمالی را ارزیابی می کند.
در مورد اقدامات احتیاطی مورد نیاز تصمیم می گیرد.
ارزیابی ریسک را ثبت می کند.
پیروی از این مراحل به ایجاد یک محیط امن تر برای همه افرادی که در ارتفاع کار می کنند کمک می کند. ارزیابی‌های منظم ریسک همچنین به نظارت بر تغییرات در طول زمان و تفاوت‌های شغلی به شغل دیگر کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که اقدامات بهداشتی و ایمنی به‌روز نگه داشته می‌شوند.

 

آموزش بهداشت و ایمنی

هنگامی که کارفرمایان سلامت و ایمنی را در اولویت قرار می دهند، فرهنگ بهتر و محیط کاری امن تر ایجاد می شود. بنابراین، حصول اطمینان از اینکه همه افراد در کسب‌وکار آموزش‌های بهداشتی و ایمنی مناسبی را دریافت می‌کنند، هنگام کار برای جلوگیری از آسیب در محل کار، به ویژه هنگام کار از ارتفاع، حیاتی است.

آموزش ایمنی و بهداشت تضمین می کند که همکاران می توانند مراقب یکدیگر باشند و در عین حال خطرات و خطرات احتمالی را به حداقل برسانند. داشتن کارکنانی که با آموزش های بهداشتی و ایمنی به روز هستند همچنین به این معنی است که آنها می توانند کار خود را به بهترین وجه و به شیوه ای ایمن انجام دهند.

خطرات کار در ارتفاع چیست -تهران راپل
خطرات کار در ارتفاع

در سطح زمین کار کنید
یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کنترل خطرات ناشی از کار در ارتفاع، کار در سطح زمین تا جایی که ممکن است است. استفاده از تجهیزاتی که به کارمندان اجازه می دهد روی زمین بمانند، احتمال سقوط را از بین می برد که در نهایت می تواند منجر به مرگ شود. یک مثال زمانی است که پاک کننده های پنجره به جای نردبان از تجهیزات پیشرفته استفاده می کنند.

 

سکوهای کاری مرتفع
سکوهای کار مرتفع هنگام کار در ارتفاعات به مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است کمک می کند. تجهیزاتی مانند جمع کننده گیلاس و بالابر قیچی به کارمند کمک می کند تا به روشی بسیار ایمن تر از استفاده از روش های جایگزین مانند نردبان، به دامنه ای از ارتفاعات دسترسی پیدا کند.

هنگام کار با سکوهای کاری مرتفع هنوز خطراتی وجود دارد، زیرا سقوط و واژگونی ماشین آلات از خطرات احتمالی این تجهیزات هستند. با این حال، هنگامی که این سکوهای کاری به درستی استفاده می شوند، به کاهش بسیاری از خطرات دیگر در هنگام کار در ارتفاع کمک می کنند، زیرا کاربر عموماً توسط یک سکوی محافظت شده بهتر محافظت می شود.

 

ابزارهای استفاده نشده را با خیال راحت ذخیره کنید
خطرات زیادی در ارتباط با تجهیزات ضعیف وجود دارد، بنابراین اطمینان از خارج شدن ابزارهای بلااستفاده خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. ذخیره سازی مناسب نه تنها از افتادن اقلام و آسیب دیدن آنها جلوگیری می کند، بلکه خطر لیز خوردن یا سقوط افراد بر روی اشیا را نیز کاهش می دهد.

 

پوشش های محافظ پاییزی
محافظ سقوط دهانه های بدون پوشش را پوشش می دهد، بنابراین در صورت سقوط، قرار دادن محافظ در محل ضربه را کاهش می دهد. این پوشش ها به عنوان یک سکوی موقت بر روی سوراخ ها یا دهانه ها عمل می کنند و به ویژه در سایت های ساخت و ساز، جایی که سقوط از طریق ترانشه ها اغلب اتفاق می افتد، مهم هستند.

 

دستگاه های پیشگیری از سقوط
وسایل یا مهار کننده های جلوگیری از سقوط، از سقوط فرد هنگام کار در ارتفاع جلوگیری می کند. این وسایل شامل حفاظ ها، داربست ها و سکوهای کاری مرتفع متحرک می باشد.

توجه به این نکته ضروری است که دستگاه های پیشگیری از سقوط می توانند در طول زمان تخریب شوند، بنابراین باید به طور منظم برای اطمینان از عملکرد آنها بررسی شوند. بازنگری ضعیف تجهیزات می تواند باعث آسیب بیشتر شود و مانع از محافظت فردی شود که در ارتفاع کار می کند.

مقاله پیشنهادی: تعویض شیشه نمای ساختمان

اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
سوالات متداول
دلایل اصلی سقوط از ارتفاع چیست؟

به طور معمول، استفاده نادرست از نردبان و نردبان، کشش بیش از حد از نردبان، ایستادن بر روی سکوهای ناامن و نبود تجهیزات مناسب، همگی در شایع ترین علل سقوط از ارتفاع نقش دارند.

چگونه از سقوط مواد از ارتفاع جلوگیری کنیم؟

خطر افتادن مواد باید با دور نگه داشتن محل کار در ارتفاع از مواد سست و روی هم چیدن یا نگهداری مواد به خوبی از لبه ها به حداقل برسد. موادی که در ارتفاع ذخیره می شوند باید محکم شوند تا از جابجایی آنها توسط باد یا ضربه زدن جلوگیری شود.

چه ارتفاعی کار در ارتفاع در نظر گرفته می شود؟

هنگام در نظر گرفتن اینکه آیا فردی در ارتفاع کار می کند یا خیر، حداقل اندازه گیری وجود ندارد. کار در ارتفاع در صورتی اعمال می شود که افراد در هر فاصله ای کار کنند که ممکن است به سطح زمین یا زیر سطح زمین بیفتند و باعث آسیب یا آسیب شوند.

هنگام کار در ارتفاع از تخته پنجه برای چه مواردی استفاده می شود؟

تخته های انگشت پا یک اقدام احتیاطی ایمنی است که توسط افرادی که در ارتفاع کار می کنند استفاده می شود. بر خلاف ریل ها، موانع محکمی هستند که با زاویه قائم به هم می پیوندند و هیچ شکافی ندارند. آنها برای جلوگیری از غلتیدن یا افتادن اشیا از لبه سکوها استفاده می شوند.

انواع کار در ارتفاع شامل چه مواردی می باشد؟

پیچ رولپلاک نما.سنگ نمای ساختمان نماشویی رنگ آمیزی ساختمان نانو تکنولوژی کنیتکس سیمان کاری آب بندی نمای ساختمان و شیشه های پنجره ها نقاشی ساختمان پرکردن درزهای سیمانی و ترک نما کفسابی – سنگ سابی … 

آیااین مطلب برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کن و رای بده

میانگین امتیازدهی ۰ / ۵. شمارش امتیاز ۰

هیچ امتیازی ثبت نشده!اولین نفرباش که رای میدی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس، استعلام بهترین قیمت